Om mig

Hej jag heter Tuva. Jag är Hästintresserad och älskar hästar.Jag kommer nog skriva mycket om hästar i min blogg, men annat kommer jag juh också skriva,jag kommer nog skriva under helgerna, det är då jag har tid...

måndag, maj 09, 2011

Tecken!

  1. vita hår i pannan: Det är små hårstrån som sitter i pannan.
  2. stjärn: Det är som en vit rund boll i pannan på hästen.
  3. stjuten stjärn: Det är som en stjärnbläs men har ett litet sträck neråt.
  4. ring stjärn: Det är som en stjärn bläs men har ett runt hål i mitten så det ser ut som en ring.
  5. strim bläs: Det är som ett vit sträck från slutet av pannan till början av mullen.
  6. snopp: Det är en liten vit grej på mullen.
  7. bruten bläs: Det är som en strim bläs men är bruten efter halva.
  8. bläs: Det är som en strimbläs men mycket tjockare och börjar från pannan och slutar en bit ned från mullen.
  9. lyckta: Det är vit över hela ansiktet men har inte vitt på kroppen.
  10. nosbläs:Det är ett vit litet sträck från mullen och slutar en bit över mullen.

Hovarnas tecken!

  1. vit kronrand: Det är ett vit litet sträck precis över hoven.
  2. vit krona: Det är som en vit kronrand men tjockare.
  3. vit kota: Det är vit från början av hoven och går upp till kotan på benet.
  4. vit halvstrumpa: Det är vit från början av hoven och slutar en bit ovanför kotan på benet.
  5. vit helstrumpa: Det är vit från början av hoven och slutar en bit över där halvstrumpan slutar.
  6. vit ball:Det är vit på backsidan ovanför hoven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar