Om mig

Hej jag heter Tuva. Jag är Hästintresserad och älskar hästar.Jag kommer nog skriva mycket om hästar i min blogg, men annat kommer jag juh också skriva,jag kommer nog skriva under helgerna, det är då jag har tid...

söndag, februari 27, 2011

Gammla hästar...

När blir en häst egentligen gammal?

De flesta skulle nog säga att det är efter hästens tjugonde födelsedag.

Hur ser man att en häst är gammal?

  • En hästs utseende brukar framförallt förändras.
  • Den brukar få grå strån på huvudet, och i bland blir den stickelhårig på kroppen.
  • Ögonen blir så småningom insjunkna.
  • Den får ett lite annat ansiktsuttryck.
  • Hårremmen kan bli en aning strävare.
  • Vinterpälsen blir tjockare och längre,den släpper sent på våren och kommer tidigare på hösten.
  • Gamla hästar brukar frysa mer en unga,de behöver därför mer stråfoder när det är kallt på vintern.
  • Många gamla hästar får tyvärr dåliga tänder, kan bero på att vi människor raspar dem för ofta och mycket, En häst med tandproblem behöver såklart en duktig veterinär, men sällan raspar man inte i onödan.När hästen sedan är gammal är tänderna ner nötta.Och när hästen inte kan äta längre måste man tyvärr avliva dem, för de finns inge annat sett man kan göra :(...Så raspa inte tänderna på en häst för ofta eller i onödan.!!!
  • En del brukar låta sina gamla hästar stå i hagen med unga hästar,och för de flesta hästar går de bra.Men i bland kan en äldre häst bli mobbad av de yngre,eller så orkar den inte hänga med längre i deras tempo.Om du ser att den gamla hästen inte får vara med är det en bra ide att låta den stå i en annan hage med en eller fler riktigt snälla hästar.För en häst är det väldigt stressande att inte trivas i flocken!!!
  • ju äldre hästen blir,desto viktigare är det att ge hästen mat i rätt mängd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar