Om mig

Hej jag heter Tuva. Jag är Hästintresserad och älskar hästar.Jag kommer nog skriva mycket om hästar i min blogg, men annat kommer jag juh också skriva,jag kommer nog skriva under helgerna, det är då jag har tid...

söndag, februari 27, 2011

Knäckebröd till hästar...

Du behöver:

25 g jäst
2,5 dl vatten
1,5 tsk salt
1 tsk socker
3,5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl

Så gör du:

  • Smula ner jästen i en bunke.
  • häll på vattnet,som ska vara cirka 37 grader varmt om de är färsk jäst,och lite varmare
(runt 60 grader) om det är torrjäst.
  • Rör ner övriga ingredienser och knåda ihop alltsammans till en deg. Om degen blir för lös så ta i ett par matskedar vetemjöl till.
  • Låt degen jäsa i 15-20 minuter i skålen, med en handduk över.
  • ta upp degen och kavla ut degen riktigt tunt, som pepparkaksdeg ungefär.Ha mycket vetemjöl på bakbordet, annars fastnar den.
  • Forma dina knäckebröd som du vill ha dem.
  • lägg försiktigt över knäckebröden på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen i 200 grader i cirka 10 minuter. Du måste passa dem hela tiden,för de blir snabbt brända! För att knäckebröden ska bli riktigt bra, kan du vända på dem efter cirka 5 minuter, men det är inte nödvändigt.
  • Ta ut bröden och lått dem kallna utan handduk över!!!
  • sedan är de färdiga att servera.

Förr i tiden brukade man ge hästarna knäckebröd i stället för havre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar